My first Knäckebröd and jag heter Marleen - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Marleen Gerretsen - WaarBenJij.nu My first Knäckebröd and jag heter Marleen - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Marleen Gerretsen - WaarBenJij.nu

My first Knäckebröd and jag heter Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

27 Augustus 2014 | Zweden, Stockholm

Het is inmiddels dag 5 van mijn verblijf in Stockholm en eindelijk heb ik de tijd gevonden om een stukje te schrijven. Wat is er al veel gebeurd! De afgelopen weken heb ik afscheid moeten nemen van al mijn vrienden, familie en kennissen die achterblijven in Nederland, want de komende 5 maanden ben ik in het hoge, koude Zweden te vinden! Hier ga ik (als het goed is) samen met 9 studiegenoten uit Leiden Biomedicin studeren, oftewel hetzelfde als mijn Nederlandse studie Biomedische Wetenschappen. Afgelopen zaterdag ben ik met mijn ouders en vriend naar Schiphol vertrokken om vervolgens, na veel tranen en stom afscheid nemen, met mijn studiegenootje Kirsten het vliegtuig in te stappen. Na een vrij turbulente (joepie) vlucht toch veilig aangekomen op Arlanda Airport, waarna we gelukkig werden opgehaald door onze 'Pickup Service' en grootste held van de dag: Concalo. Deze Portugese jongen heeft ons niet alleen naar onze kamers gebracht, hij heeft ons ook van simkaarten inclusief sms/bellen/internet/alles voorzien, alle do's en don'ts van Stockholm verteld, het hele ov- en metrosysteem uitgelegd en chipkaarten voor ons gekocht, oftewel hij heeft alles voor ons gedaan! Vervolgens heb ik mijn eerste overheerlijke Knäckebröd gekocht. Keuze uit zo'n 30 smaken maar toch stiekem best wel lekker! Uiteindelijk halfdood neergestort op bed. Jaja, de jetlegs worden tegenwoordig steeds zwaarder...

Als je nieuw bent in een stad moet je natuurlijk wel een beetje de toerist uithangen... Dus, wat hebben wij als eerste gedaan in Zweden: IKEA! Zondag heb ik met mijn studiegenootjes Kirsten en Clair uren rondgedwarreld door de oneindige gangen van de grootste (!) IKEA ter wereld en alles gekocht wat een arme exchange student maar nodig heeft (zelfs een matras, het matras wat op onze kamers ligt is echt verschrikkelijk). Vervolgens met twee enorme matrassen én prachtig blauwe IKEA tas in de bus en metro terug, proberend mensen niet te veel voor hun hoofd te slaan (niet volledig gelukt) en rare blikken te negeren. We wonen trouwens in grote studentenflats waar veel master/PhD studenten wonen die allen veel ouder zijn dan wij en uit zijn op meer rust. De smerige, luidruchtige Leidsche studentenhuizen zijn hier dus ver te bekennen.

Van maandag tot woensdag hadden we vervolgens onze eerste 'lessen', al was het nog niet voor Biomedicin. Deze 3 dagen en gedurende de komende 6 weken krijgen wij namelijk een spoedcursus Zweeds brabbelen. Het vooroordeel dat die hele taal klinkt zoals het woord 'Knäckebröd' klopt eigenlijk best goed! Gelukkig lijkt het op best veel vlakken wel op Nederlands maar ook op Engels en Duits, dus is het niet verschrikkelijk moeilijk om te leren. Jag heter Marleen, jag kommer från Nederländerna och jag studerar biomedicin på KI! Na drie dagen heb je toch aardig wat woordjes geleerd en herken je zelfs zinnen op bordjes en posters in de metro. Leuk!
Vanmiddag (woensdag) zijn we met mijn Zweedse cursus groepje de stad in gegaan. Met het bonte gezelschap van drie Nederlanders, twee Duitsers, een Amerikaan, een Tjech, een Spanjaard en een Iraanse hebben we heerlijke (dure) ijsjes gegeten in het centrum van Stockholm en genoten van de fantastische sfeer in Gamla Stan, het oude centrum met gekleurde huizen en kleine straatjes. Wat iedereen mij van tevoren zei dat het zo'n mooie stad is klopt compleet! Hier kan ik wel een paar maandjes vertoeven...

So far mijn eerste halve weekje in het mooie Stockholm! Donderdag en vrijdag zijn de introductiedagen op het Karolinska Institutet waar ik mijn colleges ga volgen, en vanaf volgende week beginnen deze dan ook echt. Ik kijk er in ieder geval al naar uit!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Actief sinds 27 Aug. 2014
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 2745

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2014 - 17 Januari 2015

Studeren in Stockholm

Landen bezocht: