Swedish parties and being a tourguide - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Marleen Gerretsen - WaarBenJij.nu Swedish parties and being a tourguide - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Marleen Gerretsen - WaarBenJij.nu

Swedish parties and being a tourguide

Blijf op de hoogte en volg Marleen

17 Oktober 2014 | Zweden, Stockholm

Het is alweer zo lang geleden dat ik mijn laatste blog heb geschreven! Er is in de tussentijd zo bizar veel gebeurd hier in Stockholm, we zitten geen momentstil! Sinds mijn vorige blog hebben we iedere werkdag gewoon college gehad maar gelukkig na college en in de weekenden genoeg tijd voor feestjes, uitstapjes, wandelingen en bezienswaardigheden.
Zo was er 13 september een van de grootste feesten van de studievereniging MF: Amphioxgasque. Tijdens dit diner zit iedereen aan lange tafels en wordt er gegeten, gezongen, eten en wijn van andere tafels gestolen en op tafels gestaan en gedanst. Één groot feest dus! Helaas werd er alleen maar Zweeds gebrabbeld en begrepen we er niet veel van, maar al snel heb je door dat als er op tafel wordt getrommeld door de hele tafel dat je dan goed op je wijn moet letten of het wordt van je afgepakt... Erg leuke kijk in een Zweedse traditie onder studenten!

De week erna zijn we weer erg actief geweest in dingen ondernemen: zaterdag naar natuurreservaat Björnö en zondag naar Uppsala. Björnö is een prachtig park waar je heerlijk rond kunt wandelen (ja, als je de weg vind tenminste...) en kan genieten van prachtige uitzichten over de Baltic Sea.
Zondag zijn Kirsten, Sandra, Clair en ik met de trein naar Uppsala vertrokken, een studentenstadje vlak boven Stockholm, waar we werden rondgeleid door een vriendin van Sandra. Met het formaat Leiden voelden wij typische Leienaren ons natuurlijk zo thuis en hebben we eindelijk weer eens kunnen genieten van goedkope studentenprijzen!

In de week die volgde was er zo'n 3 keer een Oktoberfest party, of het nou ligt aan de vele Duitse exchange students die hier rondlopen of dat Zweden gewoon van bier en bratwurst houden weet ik niet, maar gezellig was het zeker! Ook was er door de Universiteit Leiden een eind-eerstejaarsviering georganiseerd voor alle BW studenten die klaar waren met het eerste jaar, als vervanging voor een P-uitreiking die helaas niet meer bestaat. Dus wij zaten doodleuk met rozen, bier en feesthoedjes met z'n tienen voor de camera om te skypen met Leiden! Helaas slechte verbinding maar een erg leuk idee en wij hadden het goed naar ons zin haha!
Dat weekend ook nog tijd gevonden om met 7 Nederlandse meiden en 1 Zweedse jongen (arme Abbe) een boottocht te maken door de Archipelago, zo'n 3000 eilanden die vanaf Stockholm de Baltic Sea in lopen. Echt een super mooie omgeving en een hele leuke boottocht!

De week erna hadden we een half-time exam (tussentijdse toets). Volgens mij had bijna iedereen die verpest maar toch goed om te weten hoe je er voor staat! (Slecht dus)
Dat weekend kwamen mijn ouders naar Stockholm om mij op te zoeken. Erg leuk om de stad aan mensen te laten zien, zo zie je maar weer hoe veel leuke plekjes hier eigenlijk al hebt ontdekt! De toeristische route gedaan: Gamla Stan (oude stad), fika (het was kannelbullens dag, dag van de kaneelbol!!! <3) Södermalm (uitzicht over de stad), Stadshuset (oude stadhuis met mooi uitzicht over de stad) maar ook wat leuke nieuwe dingen! Zo zijn we naar het Vasamuseet gegaan, een museum over het schip Vasa die in 1628 is gezonken en in 1961 boven water is gehaald, compleet geconserveerd, en is tentoongesteld. Erg indrukwekkend oorlogsschip en best wel gaaf om zo iets ouderwets nog zo intact te zien!

Sindsdien nog wat leuke feestjes gehad (of course) en veel in het lab rondgelopen met onze super sexy chirurgjassen aan. Gezien hoe veel ik de afgelopen weken al wel niet heb gedaan kijk ik enorm veel uit naar wat er nog te komen staat! Zo komt dit weekend mijn vriendje me opzoeken (hier keek ik zo lang naar uit!!) en gaan we over twee weekjes met een partyboot naar Helsinki! Wat ik ook allemaal ga doen, weet zeker dat het weer fantastisch wordt :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Actief sinds 27 Aug. 2014
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 2741

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2014 - 17 Januari 2015

Studeren in Stockholm

Landen bezocht: