Fika and daily explosions - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Marleen Gerretsen - WaarBenJij.nu Fika and daily explosions - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Marleen Gerretsen - WaarBenJij.nu

Fika and daily explosions

Blijf op de hoogte en volg Marleen

08 September 2014 | Zweden, Stockholm

Het is inmiddels week drie en dus weer eens tijd voor een reisverslag! Sinds het vorige verslag heb ik veel in de collegebanken gezeten maar ook zeker tijd gehad voor leuke en bijzondere momenten. Die donderdag en vrijdag waren er introductiedagen op het Karolinska Institutet, oftewel veel praatjes en welkomswoorden, die werden afgesloten met BBQs en gezelligheid! Aangezien wij lid zijn van de studentenvereniging MF (Medicinska Föreningen) konden we heerlijk gratis vlees eten en (helaas niet gratis) bier drinken. Aangezien je hier in Stockholm al gauw 7 euro voor een biertje betaalt en hier 'slechts' 3 euro waren wij zielsgelukkig en hebben ons meteen klemgezopen (grapje). Met de aanwezigheid van allerlei internationale studenten van all over the world, waaronder bijvoorbeeld Australiërs, Amerikanen en Zuid-Afrikanen dus heerlijk genoten van een van de laatste zonnige Zweedse dagen. Het schijnt namelijk dat vanaf september/oktober het hier slecht weer is en ook niet meer beter wordt. Op de slechtste momenten is het hier hooguit 3 uur licht en kennelijk moeten veel buitenlandse studenten zelfs antidepressiva en vitamine D pillen slikken omdat iedereen hier depressief wordt van the darkness. Zal bij ons vast allemaal wel meevallen aangezien we het goddelijke Nederlandse weer gewend zijn...

In het weekend zijn we naar een muziekfestival en naar Gamla Stan geweest, het oude stadscentrum met prachtige gebouwen en kleine drukke straatjes. Kerkjes en leuke kleine winkeltjes bezocht en vervolgens door naar het Stadshuset (City Hall) met prachtig uitzicht over het water en Gamla Stan. Ook nog bijzonder om een anti-neonazi demonstratie mee te hebben gemaakt: politie te paard en vuurwerk waarmee werd gegooid op partijleden en op de politie, alles in verband met de verkiezingen begin september.

Maandag dan toch echt de eerste colleges! In de meest overvolle bus die je je maar kan voorstellen (en dan nóg voller) naar Karolinska om de eerste inleidende praatjes te krijgen. Doe deze dag keer 5 en dan heb je precies onze eerste week te pakken. Iedere dag college, soms van 9-12 en dan weer van 9-5 (ja ugh altijd om 9 uur beginnen...) en over het algemeen vrij lastig maar wel interessant. Waar we wel echt van kunnen genieten is fika, het koffie-uurtje tussen de colleges door, wat in heel Zweden als heilig wordt beschouwd en waar je heerlijk met je docent en studiegenoten kunt babbelen onder het genot van een gratis kop koffie en kannelbulle (HOE GODDELIJK IS DAT). 'S middags en 's avonds ook zeker leuke dingen gedaan: van pubcrawls met inderdaad biertjes van 7 euro tot prachtige wandelingen langs het water in Södermalm en uitkijkpunten met zicht over de hele stad. Erg gaaf allemaal!! Wat trouwens ook leuk is is dat hier op Karolinska elke dag om 9.30, 12.30 en 15.30 een explosie plaatsvindt. Dit ivm werkzaamheden die ze uitvoeren om nieuwe collegezalen te bouwen. Zit je heerlijk in de collegebank, gaat er een alarm af en vervolgens lijkt er net een aardbeving plaats te vinden. Er klinkt een knal en de grond van de collegezaal schud onder je voeten! Kennelijk zijn er wel eens invaldocenten gillend de zaal uitgerend...

Vrijdag hadden we onze Amerikaanse vriendin Christina verrast met een BBQ aan het water. Met een prachtige zonsondergang en uitzicht over de stad, zeer vals gezongen liedjes en zwemmen in het Zweedse water was het echt een fantastische avond! Zaterdag zijn we met de hele groep met een ferry naar Djurgården gegaan en hebben daar met zo'n 40 man waarvan we de helft niet kenden gepicknickt en genoten van de heerlijkheid van de Royal Gardens. Vervolgens hebben we geprobeerd (ja, geprobeerd) uit te gaan. Na aan te komen bij verschillende feestjes en clubs, en vervolgens overal te worden afgewezen omdat het overal 20 of 21+ is, zijn we maar weer naar huis vertrokken. Ondanks de mislukte avond was het wel zeer gezellig met z'n allen en hebben we Stockholm by night toch wel een beetje kunnen meemaken. Zondag opnieuw een picknick! Dit keer met een hele groep uit onze studentenhuizen weer aan het water gegeten en heerlijk genoten van het uitzicht en de sfeer. Stockholm is toch stiekem best wel een hele fantastische stad!

• 08 September 2014 - 19:29

Sanne:

Ik moest oprecht hardop lachen bij dat stukje over de explosies en invaldocenten! Ik ben blij om te lezen dat je het naar je zin hebt lena :)